Μετά από μακρά και συστηματική παρακολούθηση του θέματος, σε συνεργασία με τον Πρόεδρο των Ακριτικών Επιχειρήσεων της Θράκης κ.Χρ.Γιωρδαμλή, τον Πρόεδρο του Συνδέσμου Βιομηχάνων Ροδόπης κ. Ι.Φραντζή, τους προέδρους των Επιμελητηρίων της Ροδόπης Βιομηχανικού Ν.Αγγελίδη και Βιοτεχνικού Α.Γραβάνη, ο Βουλευτής Ροδόπης της Νέας Δημοκρατίας Ευριπίδης Στυλιανίδης σε συντονισμό με το συνάδελφο του Βουλευτή Β´Αθήνας Δ.Καιρίδη κορυφώνει την μακροχρόνια προσπάθεια για το 12% των επιχειρήσεων της Θράκης.
Όλο αυτό το διάστημα οι δύο Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας κινήθηκαν συστηματικά και αθόρυβα σε όλα τα επίπεδα.
Πριν μερικούς μήνες είχαν συνάντηση με τις 18 μεγαλύτερες βιομηχανικές επιχειρήσεις του Θρακικού χώρου για να διαμορφώσουν στρατηγική διεκδίκησης έξω από τα φώτα της δημοσιότητας.
Με τη βοήθεια εξειδικευμένων νομικών και φυσικά των ενδιαφερόμενων επιχειρηματικών φορέων, ενίσχυσαν το νομικό οπλοστάσιο τους.
Προκαλώντας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Ερώτηση των Ελλήνων Ευρωβουλευτών, επέτυχαν την θετική απάντηση του αρμόδιου Ευρωπαίου Επιτρόπου, ότι πρόκειται για εθνική αναπτυξιακή πολιτική υπέρ μειονεκτικών και ακριτικών περιοχών, άρα δεν προσκρούει στο κοινοτικό δίκαιο.
Αμέσως μετά οι δύο Κοινοβουλευτικοί επισκέφθηκαν όλους τους συναρμόδιους Υφυπουργούς, Γενικούς Γραμματείς και Διευθυντές-Χειριστές τους θέματος προκειμένου να ξεδιπλώσουν τα νομικά και πολιτικά επιχειρήματα τους και να διαγνώσουν αντεπιχειρήματα και διαθέσεις.
Το θέμα ετέθη και στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη κατά την τελευταία επίσκεψη του στην Κομοτηνή, όπου δήλωσε ότι το παρακολουθεί και επιφυλάχθηκε όταν είναι ώριμο να πάρει θέση.
Η τελευταία θετική εξέλιξη ήταν η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που δικαίωσε τους ισχυρισμούς των Θρακιωτών και δημιούργησε νέα δεδομένα.

Οι επιδοτήσεις του 12% για τους εργαζόμενους στις επιχειρήσεις της Θράκης σταμάτησαν να δίδονται μετά την αλλαγή της Κυβέρνησης του Κ.Καραμανλή το 2010 και μάλιστα ενώ οι θρακιώτικες επιχειρήσεις είχαν ισολογίσει νομίμως το ποσό και είχαν φορολογηθεί γι’αυτό. Φτάσαμε κοντά στην αποκατάσταση το 2014 από την Κυβέρνηση Σαμαρά, αλλά δεν αποκαταστάθηκε η αδικία λόγω έκτακτων εκλογών.
Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν κατήργησε, όπως προκύπτει παρανόμως, μόνο τις σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις, αλλά κατήργησε και πλήρως τα αναπτυξιακά κίνητρα που όλες οι προηγούμενες Κυβερνήσεις από το 1975 θέσπισαν και εφήρμοσαν στη Θράκη, οδηγώντας την στην πλήρη αποβιομηχάνιση και στη έκρηξη της ανεργίας.
Η νέα κατάσταση που διαμορφώνεται με την απάντηση του Ευρωπαίου Επιτρόπου και την Απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, ενισχύει τη φαρέτρα των δύο Βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας, του Ευριπίδη Στ.Στυλιανίδη και του Δημήτρη Καιρίδη, οι οποίοι αποφάσισαν, ότι είναι πλέον το κατάλληλο momentum για να θέσουν το θέμα δημόσια προς τον αρμόδιο Υπουργό της Κυβέρνησης τους κ. Χρ. Σταϊκούρα, ενημερώνοντας παράλληλα και τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ώστε να παρθεί μια τελική και δίκαιη απόφαση.
Μια πολιτική απόφαση τώρα, θα ήταν για το δημόσιο φθηνότερη από μια δικαστική απόφαση μετά και επίσης θα ενίσχυε την πραγματική ανάπτυξη στη Θράκη χτυπώντας την ανεργία και θα θωράκιζε δημογραφικά και εθνικά την ακριτική Ελλάδα.
Για τους λόγους αυτούς οι Βουλευτές υπέβαλαν την παρακάτω επιστολή ανοίγοντας εκ νέου τη δημόσια συζήτηση:

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Σε συνέχεια της προηγούμενης επικοινωνίας μας, θα θέλαμε, με την ανά χείρας
επιστολή, να επισημάνουμε την αναγκαιότητα τόσο της επανεφαρμογής του μέτρου
επιδότησης του μισθολογικού κόστους 12% για τις μεταποιητικές επιχειρήσεις που
είναι εγκατεστημένες στη Θράκη, όσο και της εξόφλησης, με τον έναν ή τον άλλο
τρόπο, των βεβαιωμένων οφειλών του Δημοσίου από την εφαρμογή της σχετικής
ενίσχυσης για την περίοδο 2010-2015, στις εταιρίες που έχουν κινηθεί δικαστικά
εναντίον του Δημοσίου.
Πριν από λίγες μέρες εκδόθηκε απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκρινε
παράνομη την κατάργηση της σχετικής ενίσχυσης με Κοινή Υπουργική Απόφαση το
2016 ως αντισυνταγματική. Ταυτόχρονα, πρωτοδίκως, έχει ήδη γίνει δεκτή αγωγή
αποζημίωσης μιας θιγόμενης επιχείρησης για την, εκ των υστέρων, αθέτηση από το
Δημόσιο της υποχρέωσης του να καταβάλει τις ενισχύσεις για την περίοδο 2010-2015,
παραβιάζοντας έτσι βάναυσα την αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνη προς τη
Διοίκηση, που αποτελεί και συστατικό θεμέλιο του κράτους δικαίου.

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η επιχειρηματική δραστηριότητα, ιδίως η
μεταποίηση, στη Θράκη είναι γνωστά. Συνοψίζονται στα εξής:
1. ελλιπείς υποδομές, κυρίως στο ζήτημα των συνδυασμένων μεταφορών, με
αυξημένο μεταφορικό κόστος και υψηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα,
2. υψηλό ενεργειακό κόστος με πεπαλαιωμένο και ελλιπέστατο δίκτυο,
3. αδυναμία διατήρησης και εξεύρεσης καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού,
4. αδυναμία ελέγχου των συνοριακών ροών, με αποτέλεσμα τη δημιουργία
αθέμιτου ανταγωνισμού από τις αγορές των όμορων χωρών και πρακτικές
dumping.
Όλα αυτά, σε συνδυασμό με το εκρηκτικό κλίμα που έχει προκληθεί στην οικονομία
της περιοχής λόγω της επίδρασης τόσο της πανδημίας του κορωνοϊού όσο και της
όξυνσης της μεταναστευτικής-προσφυγικής κρίσης από την Τουρκία, καθιστούν
εξαιρετικά επείγουσα και απαραίτητη τη λήψη ειδικών μέτρων ενίσχυσης των
μεταποιητικών επιχειρήσεων της Θράκης. Διαφορετικά, υπάρχει ο κίνδυνος της
τελικής και πλήρους αποβιομηχάνισης, σε μια περιοχή ύψιστης εθνικής στρατηγικής
σημασίας, η οποία στερείται, επί του παρόντος, σοβαρές εναλλακτικές πέραν της
περιορισμένης αγροτικής παραγωγής, κάτι που αναπόφευκτα οδηγεί στην περαιτέρω
δημογραφική της συρρίκνωση και στην επικίνδυνη εξασθένιση της άμυνας της χώρας.
Παράλληλα, συνοπτικά επισημαίνουμε ότι:
1. Η περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης πληροί τα κριτήρια που
προβλέπει το άρθρο 107(3)(α) της ΣΛΕΕ για τη χορήγηση ενίσχυσης
λειτουργίας,
2. Δεν υφίσταται οποιοσδήποτε περιορισμός όσον αφορά το είδος ενίσχυσης
λειτουργίας που μπορεί να χορηγηθεί, όπως είναι προφανές από τα
παραδείγματα έγκρισης τέτοιων ενισχύσεων από την Επιτροπή αλλού αλλά και
από τις απαντήσεις που δόθηκαν στις ερωτήσεις Ελλήνων ευρωβουλευτών από
την αρμόδια Επίτροπο στο πρόσφατο παρελθόν,
3. Τα ποσά των επιδοτήσεων που έχουν ήδη καταβληθεί, δεν μπορούν να
αναζητηθούν από την Επιτροπή, καθώς έχει παρέλθει ο χρόνος παραγραφής
από τότε που καταβλήθηκε η τελευταία επιδότηση το 2010.
Κατά συνέπεια, στο πλαίσιο αυτό, το μέτρο της επιδότησης του μισθολογικού κόστους
κρίνεται ως συμβατό με τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς και πρέπει να εξεταστεί η
άμεση επαναφορά του, σε συνδυασμό με την αποπληρωμή των ήδη οφειλόμενων
ποσών για την 5ετία 2010 -2015. Πρόκειται για μια ενίσχυση εξαιρετικά επείγουσα και
απαραίτητη για την επιβίωση των εναπομενουσών μεταποιητικών επιχειρήσεων της
Θράκης υπό τις παρούσες συνθήκες.

Σε κάθε περίπτωση, η πρωτοβουλία δεν μπορεί και δεν πρέπει να αφεθεί στα
δικαστήρια, κάτι που ενδεχομένως θα αφήσει έκθετη την κυβέρνηση σε κατηγορίες ότι
αδιαφορεί για την οικονομική θωράκιση της παραμεθόριας Θράκης, θα επιβαρύνει το
Δημόσιο με τόκους υπερημερίας στις ενδεχόμενες αποζημιώσεις που θα επιδικαστούν
και θα το υποχρεώσει να εκταμιεύσει ρευστό ενώ θα μπορούσε να εξευρεθεί ένας
συμβιβασμός, με τον σταδιακό, σε βάθος χρόνου, συμψηφισμό των απαιτήσεων των
ιδιωτών με φόρους και εισφορές προς το Δημόσιο.
Συνοψίζοντας, για λόγους που έχουν να κάνουν τόσο με την εξυπηρέτηση μιας
αδήριτης εθνικής ανάγκης όσο και με τον σεβασμό του κράτους δικαίου, της ασφάλειας
των συναλλαγών και της εμπιστοσύνης των πολιτών προς το κράτος, θεωρούμε ότι θα
πρέπει να διευθετηθεί το ζήτημα, ιδίως της εκκρεμότητας της περιόδου 2010-2015, για
την οποία οι εν λόγω επιχειρήσεις ενέγραψαν στους ισολογισμούς τους τις επιδοτήσεις
ως έσοδα, φορολογήθηκαν γι’ αυτές, συχνά, μάλιστα, τις ενεχυρίασαν στις τράπεζες
αλλά ουδέποτε τις εισέπραξαν από το Δημόσιο, παρόλο που αυτό είχε δεσμευτεί να
τους τις καταβάλει.
Όπως και στο παρελθόν, παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε πληροφορία
ή ανταλλαγή απόψεων σχετικά με το κρίσιμο αυτό θέμα.

Με απεριόριστη εκτίμηση,
Ευριπίδης Στ. Στυλιανίδης
Βουλευτής ΝΔ Ροδόπης

Δημήτρης Καιρίδης
Βουλευτής ΝΔ Β1, Βόρειος Τομέας Αθηνών