Το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου:«Επιστήμες της Αγωγής» και η Θεματική Ενότητα ΕΚ61 «Γλώσσα, Κοινωνία και Εκπαίδευση» διοργανώνουν διαδικτυακή ομιλία της Ομότιμης Καθηγήτριας Ελένης Σκούρτου με θέμα «Ο/Η εκπαιδευτικός και οι πολιτισμοί, οι γλώσσες, οι γραμματισμοί στη σχολική τάξη: όλα μαζί και όλα επείγοντα και απαιτητικά»  τη Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου 2023 και ώρα 7μμ.

Διαδικτυακή μετάδοση: https://youtube.com/live/n7wZvlcMUG4?feature=share

 

Περίληψη
Βλέπουμε γύρω μας να αυξάνονται οι προκλήσεις για τις/τους εκπαιδευτικούς που καλούνται να εργαστούν σε πολυπολιτισμικές σχολικές τάξεις. Βέβαια οι σπουδές (προπτυχιακές και μεταπτυχιακές), οι επιμορφώσεις, οι έρευνες και η προσωπική αναζήτηση εξοπλίζουν τους/τις εκπαιδευτικούς με εργαλεία σχετικά με τη διαπολιτισμικότητα, τη διδασκαλία δεύτερης γλώσσας, τον γραμματισμό και τους δίνουν τη δυνατότητα να σχεδιάσουν, να εφαρμόσουν, να συζητήσουν κριτικά και να ανταλλάξουν εμπειρίες για εφαρμογές και για καλές πρακτικές.

Τι είναι λοιπόν αυτό που ενισχύει τις προκλήσεις, τη στιγμή που λέμε ότι έχουμε εργαλεία;

Κατά τη γνώμη μου, πρόκειται για μια διαδικασία επαναπροσδιορισμού, επέκτασης ή αντικατάστασης υφισταμένων εργαλείων. Συγκεκριμένα, πολλά σχήματα που χρησίμευσαν ως ερμηνευτικά εργαλεία, ως καμβάς σχεδιασμού παρεμβάσεων και ως μοχλοί ενδυνάμωσης βρίσκονται τώρα στο στόχαστρο με την κατηγορία ότι αναπαράγουν μονογλωσσικά και νεοαποικιακά στερεότυπα. Είναι έτσι; Διατρέχουμε τον κίνδυνο να αναπαράγουμε αυτό που δηλώνουμε ότι θέλουμε να ανατρέψουμε; Κατά πόσον πρέπει να προχωρήσουμε πέρα απ’ όσα ξέραμε και να ανασχεδιάσουμε τη θεωρητική εργαλειοθήκη μας;

Θα παρουσιαστούν μερικά παραδείγματα στην επιχειρούμενη αναδιάταξη κεντρικών θεωρητικών εργαλείων και θα γίνει προσπάθεια  να αναστοχαστούμε για τις συνέπειες της όποιας παρέμβασής μας στη σχολική τάξη.