Ηταν 14 Μαρτίου του 2017 όταν δόθηκε σε κυκλοφορία ο κάθετος άξονας στη Ροδόπη που συνδέει την Ελλάδα με την Βουλγαρία. Δρόμος μήκους 22,5 χιλιομέτρων με πέντε τούνελ και όλες τις προβλεπόμενες προδιαγραφές ασφαλείας. Από τότε και μέχρι σήμερα, ημερομηνία σταθμός για την περιοχή, δεν επιτρέπεται να διέρχονται τουριστικά λεωφορεία, περιορίζοντας την χρήση  του μόνο στα επιβατικά αυτοκίνητα των τουριστών επισκεπτών.

Σήμερα 1η Ιανουαρίου του 2025 άρχισε η εφαρμογή της συνθήκης Σέγκεν με αυτό να σημαίνει κατάργηση των έλεγχων στα συνοριακά φυλάκια, και την ελεύθερη πλέον διέλευση οχημάτων μεταξύ των δύο χωρών, Ελλάδας και Βουλγαρίας.

Θα προκύψουν νέα δεδομένα για την περιοχή, αλλά και για όλη την ΠΑΜΘ, τα οφέλη θα περιοριστούν μόνο στον τουριστικό τομέα; 

O αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης Εμμανουήλ Ταπατζάς, ελπίζει αυτή η νέα συνθήκη να είναι προς το καλό της τοπικής κοινωνίας , με τους επισκέπτες να αυξάνονται όπως και το τουριστικό αποτέλεσμα τόσο της Ροδόπης όσο και όλης της ΠΑΜΘ.

Να σημειωθεί ότι σήμερα στον  συνοριακό σταθμό υπήρχε ελάχιστο προσωπικό από Ελληνικής πλευράς αναμένοντας οδηγίες για τις επόμενες ημέρες όπου θα αποχωρήσουν από το σημείο αφού αποτελεί Βουλγαρικό έδαφος, ενώ εκεί απασχολούνταν συνολικά 20 άτομα τα οποία και θα επιστρέψουν σε θέσεις για να καλυψουν υπηρεσιακές ανάγκες.

Πάντως δεν ήταν λίγα τα οχήματα που σταματούσαν στα σύνορα αναμένοντας τον τυπικό έλεγχο , που αποτελούσε συνήθεια μέχρι σήμερα , αλλά πλέον παρελθόν.