![ΟΖΓΚΙΟΥΡ ΦΕΡΧΑΤ](https://maronnews.gr/wp-content/uploads/2025/02/ΟΖΓΚΙΟΥΡ-ΦΕΡΧΑΤ-1-696x505.jpg)
Η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Αριστεράς, με πρωτοβουλία του Βουλευτή Ροδόπης, Οζγκιούρ Φερχάτ, κατέθεσε Ερώτηση προς τους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, καθώς και Ανάπτυξης, αναδεικνύοντας τη σοβαρή οικονομική απειλή που αντιμετωπίζουν τα πρατήρια καυσίμων και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στις παραμεθόριες περιοχές, ειδικά στη Ροδόπη.
Η ένταξη της Βουλγαρίας στη Ζώνη Σένγκεν από την 1η Ιανουαρίου 2025, που συνεπάγεται την κατάργηση των χερσαίων συνοριακών ελέγχων, έχει εντείνει το πρόβλημα του άνισου ανταγωνισμού. Οι μεγάλες διαφορές στις τιμές καυσίμων μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας ενισχύουν τη ροή Ελλήνων καταναλωτών προς τη γειτονική χώρα.
Ενδεικτικά στοιχεία:
- Η αμόλυβδη βενζίνη στη Βουλγαρία πωλείται κατά 0,50 ευρώ/λίτρο φθηνότερα από την Ελλάδα.
- Το υγραέριο κίνησης είναι έως και 350 ευρώ/τόνο φθηνότερο στη Βουλγαρία.
Οι συνέπειες αυτής της κατάστασης είναι:
- Μαζική μείωση τζίρου στα ελληνικά πρατήρια καυσίμων και τις τοπικές επιχειρήσεις.
- Απώλεια φορολογικών εσόδων για το ελληνικό κράτος.
- Οικονομικός μαρασμός στις παραμεθόριες περιοχές και ειδικά στη Ροδόπη.
- Άδικες συνθήκες ανταγωνισμού για τους Έλληνες επιχειρηματίες.
Η Ερώτηση που κατέθεσε η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Αριστεράς ζητά από την κυβέρνηση να απαντήσει σε καίρια ερωτήματα και να λάβει άμεσα μέτρα:
- Ποιες πρωτοβουλίες προτίθεται να αναλάβει η κυβέρνηση για τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στις παραμεθόριες περιοχές.
- Εάν εξετάζεται η θέσπιση ειδικού φορολογικού καθεστώτος για τα καύσιμα στις παραμεθόριες περιοχές, σύμφωνα με την Οδηγία 2003/96/ΕΚ.
- Εάν θα εφαρμοστεί δοκιμαστική μείωση ΕΦΚ και ΦΠΑ στα καύσιμα στις παραμεθόριες περιοχές, ώστε να αξιολογηθεί η επίδραση στα φορολογικά έσοδα και την τοπική αγορά.
- Εάν υπάρχει σχεδιασμός για αναπτυξιακά μέτρα και επενδυτικά κίνητρα που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα της τοπικής οικονομίας.
Ο Βουλευτής Ροδόπης, ΟζγκιούρΦερχάτ, τόνισε ότι η στήριξη της τοπικής επιχειρηματικότητας και της τοπικής οικονομίας δεν είναι μόνο ζήτημα δικαιοσύνης, αλλά και αναγκαιότητα για τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής και της οικονομικής σταθερότητας στην περιοχή.
Η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Αριστεράς καλεί την κυβέρνηση να δράσει άμεσα, αποτρέποντας την περαιτέρω επιδείνωση της κατάστασης και διασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα των τοπικών επιχειρήσεων.
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους Υπουργούς:
- Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
- Ανάπτυξης
Θέμα: Επιτακτική ανάγκη λήψης μέτρων για τη στήριξη των πρατηρίων καυσίμων και των επιχειρήσεων στις παραμεθόριες περιοχές λόγω των μεγάλων διαφορών τιμών με τη Βουλγαρία.
Από την 1η Ιανουαρίου 2025, με την ένταξη της Βουλγαρίας στη Ζώνη Σένγκεν και την κατάργηση των χερσαίων συνοριακών ελέγχων, η ήδη υπάρχουσα ροή Ελλήνων καταναλωτών προς τη Βουλγαρία αυξάνεται όλο και περισσότερο. Η ανεμπόδιστη πλέον διέλευση, σε συνδυασμό με τις μεγάλες διαφορές στις τιμές καυσίμων, που οφείλονται στους υψηλούς ΕΦΚ και ΦΠΑ στην Ελλάδα, οδηγεί σε δραματική μείωση του τζίρου των πρατηριούχων και των επιχειρήσεων στις παραμεθόριες περιοχές, ειδικά στη Ροδόπη.
Η αμόλυβδη βενζίνη στη Βουλγαρία πωλείται κατά μέσο όρο 0,50 ευρώ/λίτρο φθηνότερα από την Ελλάδα, ενώ το υγραέριο κίνησης είναι έως και 350 ευρώ/τόνο χαμηλότερο. Οι τιμές αυτές έχουν ως αποτέλεσμα τη μαζική εκροή κεφαλαίων στο εξωτερικό, πλήττοντας την τοπική επιχειρηματικότητα και μειώνοντας σημαντικά τα κρατικά έσοδα από τη φορολογία καυσίμων και προϊόντων.
Η κατάσταση είναι πλέον κρίσιμη, καθώς πολλά πρατήρια και μικρομεσαίες επιχειρήσεις οδηγούνται σε λουκέτο, ενώ η τοπική οικονομία πλήττεται ανεπανόρθωτα. Επιπλέον, οι πρατηριούχοι των παραμεθόριων περιοχών βρίσκονται σε μειονεκτική θέση έναντι των ανταγωνιστών τους στη γειτονική χώρα, γεγονός που δημιουργεί συνθήκες άνισου ανταγωνισμού.
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
- Τι πρωτοβουλίες προτίθεται να αναλάβει το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων για τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στις παραμεθόριες περιοχές, οι οποίες πλήττονται από τη μαζική μετακίνηση καταναλωτών στη Βουλγαρία;
- Προτίθεται η κυβέρνηση να εξετάσει τη θεσμοθέτηση ενός ειδικού φορολογικού καθεστώτος για τις παραμεθόριες περιοχές, όπως επιτρέπει το άρθρο 19(1) της Οδηγίας 2003/96/ΕΚ, προκειμένου να μειωθεί η επιβάρυνση στους φόρους καυσίμων και να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων;
- Υπάρχει πρόθεση για δοκιμαστική περίοδο μείωσης του ΕΦΚ και του ΦΠΑ στα καύσιμα στις παραμεθόριες περιοχές, ώστε να αξιολογηθεί η επίδραση στα φορολογικά έσοδα και την τοπική αγορά;
- Υπάρχει σχεδιασμός για αναπτυξιακά μέτρα και επενδυτικά κίνητρα που θα ενισχύσουν την τοπική οικονομία και θα αντισταθμίσουν τις απώλειες λόγω της διαφοράς τιμών με τη γειτονική χώρα;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
ΦερχάτΟζγκιούρ
Τσακαλώτος Ευκλείδης
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Χουσεΐν Ζεϊμπέκ
Ηλιόπουλος Αθανάσιος (Νάσος)