Θετικές απαντήσεις που θα αποτυπώνουν την αλήθεια ζήτησε ο Ιλχάν Αχμέτ από τον υπουργό Εξωτερικών κ. Γιώργο Γεραπετρίτη κατά την συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης με θέμα την διέλευση τουριστικών λεωφορείων από τον κάθετο άξονα της Νυμφαίας στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, μία υπόθεση που καθυστερεί από το 2013 οπότε και ξεκίνησε την λειτουργία του ο Σταθμός Διαβατηριακών Ελέγχων στην συγκεκριμένη περιοχή.

Ο βουλευτής Ροδόπης, με αφορμή και πρόσφατες δηλώσεις του περιφερειάρχη ΑΜ-Θ κ. Τοψίδη στον τοπικό τύπο, τις οποίες κατέθεσε στα πρακτικά της Βουλής, ζήτησε να μάθει αν υπάρχουν σήμερα ζητήματα σε εκκρεμότητα που εμποδίζουν την παροχή άδειας διέλευσης τουριστικών λεωφορείων από την συνοριακή διάβαση της Νυμφαίας-Μακάζα-και αν ναι- ποια είναι αυτά, και κατά πόσο υπάρχει σχεδιασμός για να δοθεί στην δημοσιότητα συγκεκριμένη ημερομηνία κατά την οποία θα αρθεί η απαγόρευση διέλευσης τουριστικών λεωφορείων από το τελωνείο της Νυμφαίας-Μακάζα και ποια θα είναι αυτή.

Από την πλευρά του ο Έλληνας ΥΠΕΞ, απαντώντας στην Ολομέλεια της Βουλής στον Ιλχάν Αχμέτ ανέφερε συγκεκριμένους λόγους για τους οποίους δεν καθίσταται δυνατό έως σήμερα το άνοιγμα σε λεωφορεία και μεγάλα φορτηγά του συνοριακού σταθμού Νυμφαίας- Μακάζα.

Το βασικό ζήτημα που παρεμποδίζει την παροχή άδειας διέλευσης τουριστικών λεωφορείων και των φορτηγών οχημάτων, σύμφωνα με τον κ. Γεραπετρίτη, είναι η ανάγκη διαπλάτυνσης της οδού και εγκατάσταση γεφυροπλάστιγγας στη βουλγαρική πλευρά.Είναι ένα ζήτημα το οποίο αφορά αμιγώς υποδομές στη γειτονική Βουλγαρία.

«Η επίλυση του ζητήματος της διέλευσης των λεωφορείων και φορτηγών βαρέως τύπου αποτελεί ένα πάγιο αίτημα της ελληνικής Κυβέρνησης, έτσι ώστε να εξυπηρετηθεί καλύτερα η ροή των τουριστικών λεωφορείων, να αναπτυχθεί βεβαίως το τουριστικό κεφάλαιο και θα πρόσθετα να αποσυμφορηθεί και έτερος πόλος διέλευσης η συνοριακή διάβαση Προμαχώνα-Κουλάτα, που είναι ο άξονας 4, όπου υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση στα σχετικά οχήματα. Και βεβαίως, είναι σημαντικό διότι η ανάπτυξη του άξονα 9 μέσω Νυμφαίας-Μακάζα εξασφαλίζει και μία σημαντική για τα ελληνικά συμφέροντα κάθετη διασύνδεση στην Εγνατία και την Παραεγνατία», επεσήμανε ο ίδιος.

Και ξεκαθάρισε ότι έχει υπάρξει πολύ μεγάλη πίεση της ελληνικής πλευράς για το ζήτημα Νυμφαίας-Μακάζα.

Ήδη από τις αρχές του 2022 ετέθη το ζήτημα αυτό ενώ στην τριμερή ομάδα εργασίας Ελλάδας-Βουλγαρίας-Ρουμανίας τον Μάρτιο του 2024 ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών όρισε αυτή τη δίοδο ως σημείο εξόδου, επιβεβαιώνοντας στην πραγματικότητα τη σημασία που έχει για την ελληνική πλευρά.

Ο κ. Γεραπετρίτης ανέφερε ότι έχει  προσωπική άποψη για το ζήτημα θέτοντας το στην προ εξαμήνου επίσκεψή του στη Βουλγαρία στον Πρόεδρο της Βουλγαρίας, στον Πρωθυπουργό και στην τότε Υπουργό Εξωτερικών.

«Δυστυχώς, το πρόβλημα, έγκειται στο γεγονός ότι υπάρχει μια πολιτική ρευστότητα στη γειτονική Βουλγαρία. Δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή σταθερή κυβέρνηση. Είναι κυβέρνηση η οποία είναι υπηρεσιακή και για τον λόγο αυτό δεν μπορεί να προχωρήσει περαιτέρω η διαβούλευση σχετικά με το ζήτημα αυτό», κατέληξε στην πρωτολογία του.

Ο κ. Ιλχάν Αχμέτ παίρνοντας τον λόγο αμέσως μετά έθεσε μια σειρά από επιχειρήματα που μαρτυρούν την άδικη και μεροληπτική μεταχείριση του κάθετου άξονα της Νυμφαίας όλα αυτά τα χρόνια παρά την εμφανή χρησιμότητα του και τον κομβικό γεωγραφικό του ρόλο ως ένας βασικός οδικός άξονας που συνδέει τη Θράκη με τις χώρες της Βαλκανικής, της βόρειας και κεντρικής Ευρώπης, συντομεύοντας εντυπωσιακά τις χιλιομετρικές αποστάσεις.

Έθεσε, όμως και το ζήτημα της νέας συνοριακής διάβασης Ξάνθης-Εχίνου-Δημαρίου-Ρουτζεπ-Παμπόροβο, η οποία κάθε άλλο παρά εξυπηρετεί την τουριστική ανάπτυξη της Ροδόπης και της Θράκης συνολικά.

«Εγώ νομίζω ότι μπορεί να αδικηθεί πάρα πολύ η Ροδόπη και η Θράκη με την εξής έννοια. Από το συγκεκριμένο δρόμο Κομοτηνή-Νυμφαία, αν δεν λυθεί, που συνδέει επί της ουσίας όλη την ελληνική επικράτεια, δεν περνάνε ακόμα τα λεωφορεία, ενώ αντιθέτως είναι ελεύθερη η διέλευση λεωφορείων από τον κάθετο άξονα Ορμενίου- Σβιλενγκράντ απ’ ό,τι γνωρίζουμε. Κάτι αντίστοιχο θα συμβεί μαθαίνουμε και στον κάθετο άξονα Ξάνθης-Εχίνου-Δημαρίου-Ρουτζεπ-Παμπόροβο, απ’ όπου θα εξυπηρετούνται από την πλευρά της Βουλγαρίας μόνο ο νομός Σμόλιαν, πληθυσμού 120.000 κατοίκων.

Τι σημαίνει τώρα αυτό; Την ίδια στιγμή από την πλευρά της Ελλάδας θα διευκολυνθούν ναι μεν οι χιλιάδες επισκέπτες του χιονοδρομικού κέντρου στο Παμπόροβο, δηλαδή εμείς οι Έλληνες, αλλά και ξένοι, μπορούμε να πάμε στο Παμπόροβο, που σύμφωνα με τους σχεδιασμούς των Βουλγάρων θα προσελκύσουν. Όμως οι περισσότεροι θα κατεβαίνουν στην Καβάλα μέσω αυτού του δρόμου με τουριστικά λεωφορεία κι από εκεί θα πηγαίνουν στην ενδοχώρα, θα πάνε Θάσο, Χαλκιδική, με αποτέλεσμα να έχουμε έναν αιφνίδιο θάνατο τουριστικό ολόκληρης της Θράκης».

«Κύριε Υπουργέ, ζητάμε από εσάς -και κλείνω με αυτό- να βοηθήσετε τη Θράκη και δη τους επαγγελματίες εμπόρους της Ροδόπης και Έβρου, ώστε τουριστικά και οικονομικά, μέσω της ολιστικής αξιοποίησης του κάθετου άξονα της Νυμφαίας, να έχουν κι αυτοί τη δυνατότητα να αναπτυχθούν οικονομικά, όπως ζητάνε όλοι οι φορείς της Ροδόπης, της περιοχής και να μην υπάρχει αυτή η δυνατότητα μόνο στους άλλους δύο κάθετους άξονες, όπως σας είπα», κατέληξε ο βουλευτής Ροδόπης.

Να σημειωθεί, τέλος, ότι ο κ. Γεραπετρίτης στην δευτερολογία του ευχαρίστησε τον Ιλχάν Αχμέτ «διότι μας παρέχει ακόμα περισσότερα επιχειρήματα έτσι ώστε να μπορέσουμε να ασκήσουμε πίεση προς την κατεύθυνση της αποκατάστασης της διέλευσης με τη διαπλάτυνση της οδού και την εγκατάσταση γεφυροπλάστιγγας στη Μακάζα για να μπορέσουμε επιτέλους να υλοποιήσουμε το όραμα του κάθετου άξονα της Ροδόπης».

Παραδέχθηκε, ταυτόχρονα, ότι «η πραγματικότητα είναι ότι όπως λειτουργεί αυτή τη στιγμή η όδευση στη Βόρεια Ελλάδα με τον περιορισμό των τουριστικών λεωφορείων και των φορτηγών βαρέως τύπου, καθιστά πράγματι μη ανταγωνιστική την Κομοτηνή σε σχέση με τον εμπορικό και τουριστικό ανταγωνισμό».

«Για τον λόγο αυτό θέλω να σας διαβεβαιώσω, κύριε Βουλευτά, και δι υμών και τους πολίτες στην Θράκη ότι το Υπουργείο Εξωτερικών θα καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την άσκηση πίεσης. Τεχνικά το συγκεκριμένο θέμα όπως γνωρίζετε ανήκει στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Όμως, με την εγκατάσταση νέας κυβέρνησης στη Βουλγαρία σας διαβεβαιώ ότι θα πρόκειται για την πρώτη προτεραιότητα την οποία θα αναλάβουμε. Γνωρίζετε την ευαισθησία την οποία έχουμε για το θέμα», κατέληξε ο υπουργός Εξωτερικών.