Για την Θράκη και την απουσία ειδικής μέριμνας γι’ αυτήν την ευαίσθητη περιοχή  της πατρίδας μας για μια ακόμη φορά, σε έναν ακόμη αναπτυξιακό νόμο, αναφέρθηκε στην διάρκεια της ομιλίας του κατά την συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου στην Βουλή  ο βουλευτής Ροδόπης του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, Ιλχάν Αχμέτ.

Έτσι, ακούστηκε και πάλι η Θράκη από τα χείλη του στην Ολομέλεια και τέθηκαν τα ζητήματά της από τον κ. Αχμέτ, κατατέθηκαν στα πρακτικά αυτούσιες οι προτάσεις του ΤΕΕ της περιοχής, διανθίστηκε η ομιλία με ένα ολόκληρο κομμάτι από την τοποθέτηση του κ. Χρήστου Γιορδαμλή στην αρμόδια επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, ως εκπροσώπου του Συνδέσμου Βιοτεχνιών και Βιομηχανιών Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, και ζητήθηκε και πάλι από την κυβέρνηση της Ν.Δ. να ρίξει το βάρος της στην περιοχή, με συνολικές πολιτικές παρεμβάσεις που θα υπερακοντίζουν τις αποσπασματικές γενικόλογες διακηρύξεις.

Οι βασικοί άξονες της ομιλίας Ιλχάν Αχμέτ

Α)  Αναπτυξιακός Νόμος, χωρίς την Θράκη πρωταγωνίστρια και ατμομηχανή της ανάπτυξης δεν νοείται

Β)  Η κατάτμηση αυτή των κινήτρων πέρα από ανιστόρητη, αν και επιβλήθηκε για δήθεν εθνικούς λόγους, οδηγεί στο ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα

Γ) Πρόταση του ΤΕΕ Θράκης : Από τον Δήμο Σουφλίου έως τον Δήμο Ορεστιάδας να ισχύσει ποσοστό 30% και για την υπόλοιπη Θράκη ενιαία προσαύξηση 15%, που θα ισχύσει για τον Δήμο Αλεξανδρούπολης και για τις Περιφερειακές Ενότητες Ξάνθης και Ροδόπης.

Δ) Τα κύρια προβλήματα στην περιοχή που διώχνουν επιχειρήσεις, είναι οι υποδομές, τα τρένα και τα λιμάνια που ουσιαστικά υπολειτουργούν, μια κακή συνθήκη τελωνειακής ένωσης Ευρώπης – Τουρκίας, που απομονώνει την περιοχή στα ανατολικά, ένα πόρισμα της διακομματικής επιτροπής της Βουλής που έχει δείξει τα προβλήματα αλλά ακόμα ψάχνει τον δρόμο του στους δαιδάλους των Υπουργείων, πολλές μελέτες και νομοθετήματα πρόχειρα φτιαγμένα.

Ε) Χωρίς ικανή ποσόστωση και σημαντικές διαθέσιμες πιστώσεις, ειδικά στην περιοχή, χωρίς σημαντική πριμοδότηση κάθε επενδυτικού σχεδίου από την περιφέρεια άνευ περιορισμών ή παρωχημένων κριτηρίων

ΣΤ)  Χωρίς να ορίζεται μια ειδική ζώνη κινήτρων με σημαντική διαφοροποίηση και κλιμάκωση αυτών με έμφαση στην υψηλή επιχορήγηση σε κάθε παραγωγική επιχείρηση ανεξαρτήτου ΚΑΔ, και την ελάχιστη κόστους, χρήσης γης, είναι πολύ δύσκολο να έρθουν καινούργιες επιχειρήσεις.

Η) χωρίς λειτουργικά κίνητρα για το αυξημένο κόστος λειτουργίας και την απόσταση από τα καταναλωτικά κέντρα, χωρίς ουσιαστική βούληση να κρατηθεί στην περιοχή κάθε μία μεγάλη ή μικρή βιώσιμη επιχείρηση που έχει απομείνει και χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της διεύθυνσης κρατικών ενισχύσεων και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο καινούργιος αναπτυξιακός νόμος θα είναι ακόμα μια χαμένη ευκαιρία

Θ) Τα 150 εκ ευρώ που διατίθενται, είναι ένα ποσό που στον προηγούμενο νόμο δινόταν μόνο για τις πρώην λιγνιτικές περιοχές!

ΟΜΙΛΙΑ –ΝΕΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Τον Φεβρουάριο του 2022, τρία μόλις χρόνια πριν,

συζητούσαμε από αυτό εδώ το βήμα τον προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο της κυβέρνησης της Ν.Δ., ο οποίος υποτίθεται ότι θα άλλαζε το παραγωγικό μοντέλο της Χώρας και θα μας οδηγούσε στην ανάπτυξη και όλα τα μεγάλα λόγια που λέγονται συνήθως σε παρόμοιες περιπτώσεις, όταν τα Υπουργεία θέλουν να καλλωπίσουν τις πολιτικές τους με μεγαλόστομες διακηρύξεις.

Και όμως, μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης αισθάνθηκε την ανάγκη να επαναδιατυπώσει δεκάδες άρθρα του προηγούμενου νόμου – γιατί στην ουσία περί αυτού πρόκειται – με ένα νέο νομοσχέδιο στην θέση ενός νόμου που στάθηκε ανήμπορος να οδηγήσει στην απορρόφηση κονδυλίων για επενδύσεις, όπως χαρακτηριστικά ανάφερε και ο εισηγητής του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Νικητιάδης,

ο οποίος νόμος έχει σημειώσει παγκόσμιο ρεκόρ μη καταβολής ούτε ενός ευρώ (!)  επί τρία χρόνια που ισχύει και λειτουργεί ο συγκεκριμένος νόμος.

Τότε, λοιπόν, που συζητούσαμε τον προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο είχα μπροστά μου στα κυβερνητικά έδρανα τον συνάδελφο κ. Παπαθανάση και διαπίστωσα με έκπληξη, στον απόηχο της Διακομματικής Επιτροπής για την Θράκη, ότι δεν υπήρχε ούτε μία ειδική αναφορά σε εκείνον το νόμο για την Θράκη ! !

Και πήρα τον λόγο στο βήμα της Βουλής και είπα ότι «Αναπτυξιακός Νόμος, χωρίς την Θράκη πρωταγωνίστρια και ατμομηχανή της ανάπτυξης δεν νοείται» , κύριε Υπουργέ.

Τότε κάλεσε η κ. Μπακογιάννη τον κ. Παπαθανάση σε μία σύσκεψη εκτός της αίθουσας της Ολομέλειας που οδήγησε τελικά στην κατάτμηση των αναπτυξιακών κινήτρων για πρώτη φορά στην ιστορία της Θράκης για Έβρο και για τις άλλες δύο περιφερειακές ενότητες της Ξάνθης και της Ροδόπης.

Πιο συγκεκριμένα, προβλέφθηκαν προσαυξήσεις 5% στην βαθμολογία για τις επιχειρήσεις που θα εγκαθίστανται σε Ξάνθη και Ροδόπη και 10% για την Περιφερειακή Ενότητα Έβρου.

Η κατάτμηση αυτή των κινήτρων πέρα από ανιστόρητη , αν και επιβλήθηκε για δήθεν εθνικούς λόγους, οδηγεί στο ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα.

Ποιοι άραγε εθνικοί λόγοι, κ. Υπουργέ, επιβάλουν το αναπτυξιακό μαράζωμα της Ροδόπης, της Ξάνθης και του βόρειου Έβρου και την γιγάντωση μιας και μόνο περιοχής όπως είναι η Αλεξανδρούπολη;

Για την οποία ασφαλώς καμία αντίρρηση δεν έχω ως Θρακιώτης να εκμεταλλευτεί όλα τα γεωστρατηγικά πλεονεκτήματα που διαθέτει.

Η Θράκη όμως είναι, και θα παραμείνει μια ενιαία γεωγραφική ενότητα, ένας ενιαίος πολιτικός και γεωγραφικός χώρος που δεν γίνεται να αντιμετωπιστεί με άλλα μέτρα και άλλα σταθμά για κάθε περιφερειακή ενότητα στο εσωτερικό της.

Στο σημείο αυτό, καταθέτω στα πρακτικά της Βουλής τις εξειδικευμένες προτάσεις Περιφερειακού Τμήματος Θράκης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας

με την επισήμανση ότι στην Παράγραφο 6 του άρθρου 30 του νόμου 4887/2022

προτείνεται να ισχύσει νέο καθεστώς προσαυξήσεων για την Θράκη ως εξής:

Από τον Δήμο Σουφλίου έως τον Δήμο Ορεστιάδας να ισχύσει ποσοστό 30% για λόγους που δεν χρειάζονται περεταίρω ανάλυση σε αυτήν εδώ την αίθουσα

και για την υπόλοιπη Θράκη ενιαία προσαύξηση 15%, που θα ισχύσει για τον Δήμο Αλεξανδρούπολης και για τις Περιφερειακές Ενότητες Ξάνθης και Ροδόπης.

Κύριε Υπουργέ,

Διαβάζω από τα πρακτικά της Βουλής και την τοποθέτηση του εκπροσώπου του Συνδέσμου Βιοτεχνιών και Βιομηχανιών Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης κ. Χρήστου Γιορδαμλή για την αναπτυξιακή παθολογία της Θράκης η οποία φαίνεται ότι δεν λύνεται ούτε στον παρόντα αναπτυξιακό νόμο και ζητώ επιτέλους από την κυβέρνηση της Ν.Δ. να αντιληφθεί ότι οι Παραμεθόριες Περιοχές

και η Θράκη ειδικότερα δεν είναι μία στεγνή αναφορά καλών προθέσεων σε ένα κείμενο αλλά η απαρχή κάθε ουσιαστικής αναπτυξιακής μεταρρύθμισης σε αυτή την χώρα που υπηρετεί το εθνικό συμφέρον και εξηγούμαι :

«Από την περιφέρεια τη δική μας και τον Έβρο που βλέπει χωριά να έχουν χάσει πάνω από το 90% του πληθυσμού τους, η λειτουργία του αναπτυξιακού νόμου είναι σημαντική είτε για να διατηρήσει τις υφιστάμενες επιχειρήσεις κυρίως και με μια μικρή ελπίδα να φέρει καινούργιες.

Τα κύρια προβλήματα στην περιοχή που διώχνουν επιχειρήσεις, είναι οι υποδομές, τα τρένα και τα λιμάνια που ουσιαστικά υπολειτουργούν, μια κακή συνθήκη τελωνειακής ένωσης Ευρώπης – Τουρκίας, που απομονώνει την περιοχή στα ανατολικά, ένα πόρισμα της διακομματικής επιτροπής της Βουλής που έχει δείξει τα προβλήματα αλλά ακόμα ψάχνει τον δρόμο του στους δαιδάλους των Υπουργείων, πολλές μελέτες και νομοθετήματα πρόχειρα φτιαγμένα.

Η αίσθηση η δική μας, είναι ότι πρόκειται για  ασπιρίνη σε ασθενείς στο χειρουργείο!

Χωρίς ικανή ποσόστωση και σημαντικές διαθέσιμες πιστώσεις, ειδικά στην περιοχή,

χωρίς σημαντική πριμοδότηση κάθε επενδυτικού σχεδίου από την περιφέρεια άνευ περιορισμών ή παρωχημένων κριτηρίων, όπως εργασίας αντικειμένου και πολλών  άλλων.

Χωρίς να ορίζεται μια ειδική ζώνη κινήτρων με σημαντική διαφοροποίηση και κλιμάκωση αυτών με έμφαση στην υψηλή επιχορήγηση σε κάθε παραγωγική επιχείρηση ανεξαρτήτου ΚΑΔ, και την ελάχιστη κόστους, χρήσης γης,

είναι πολύ δύσκολο να έρθουν καινούργιες επιχειρήσεις.

Όπως, επίσης,  χωρίς λειτουργικά κίνητρα για το αυξημένο κόστος λειτουργίας και την απόσταση από τα καταναλωτικά κέντρα,

χωρίς ουσιαστική βούληση να κρατηθεί στην περιοχή κάθε μία μεγάλη ή μικρή βιώσιμη επιχείρηση που έχει απομείνει

και χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της διεύθυνσης κρατικών ενισχύσεων και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής,

ο καινούργιος αναπτυξιακός νόμος θα είναι ακόμα μια χαμένη ευκαιρία, που ένας μονοψήφιος αριθμός σε επιχειρήσεις θα την αξιοποιήσουν στην περιοχή.

Παράλληλα, κάνουμε έκκληση στο καινούργιο πλαίσιο του αναπτυξιακού νόμου για την περίοδο 2028 – 2034, να ληφθεί μέριμνα, ώστε πάνω στην περιοχή να ληφθούν τα μέτρα που μπορούν να αναιρέσουν την καθημερινή φθορά που υφίστανται όσοι δραστηριοποιούνται εκεί ».

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Η Κυβέρνηση βάζει σε έναν «κουβά» σχεδόν τη μισή χώρα!

Στο νέο καθεστώς για τις περιοχές ειδικής ενίσχυσης εντάσσει τις παραμεθόριες περιοχές,

περιοχές με μείωση του πληθυσμού,

περιοχές με κάτω του 70% κατά κεφαλη εισόδημα,

πρώην λιγνιτικές περιοχές,

περιοχές που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές.

Τα 150 εκ ευρώ που διατίθενται, είναι ένα ποσό που στον προηγούμενο νόμο δινόταν μόνο για τις πρώην λιγνιτικές περιοχές!

Είχαμε δηλαδή για 3 νομούς με τον Ν. 4887/2022 προς διάθεση 150 εκ και τώρα με τον νέο νόμο το ίδιο ποσό είναι προς διάθεση για σχεδόν τη μισή χώρα!!!

Με αυτές τις πικρές σκέψεις διαβλέπω ότι πάμε σε μια ακόμη χαμένη ευκαιρία και για τους λόγους αυτούς εμείς ως ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ καταψηφίζουμε επί της αρχής το παρόν νομοσχέδιο.