ΣΥΡΙΖΑ ΡΟΔΟΠΗΣ – ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΕ ΜΙΑ ΑΣΑΦΗ ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΑ 

Οι εξαγγελίες για το άνοιγµα των σχολείων ̟παραµένουν δέσµιες της κοινωνικής αναλγησίας
της κυβέρνησης, της αδιαφορίας της για την οργάνωση δηµόσιων ̟πολιτικών, των
σκο̟πιµοτήτων µιας ε̟πιτηδευµένης ε̟πιστροφής σε µια ασαφή κανονικότητα.

Παραβλέ̟πεται το γεγονός ότι οι συνθήκες είναι χειρότερες α̟πό ό,τι την ̟περίοδο ̟ου τα σχολεία έκλεισαν και α̟πό τις χειρότερες τους τελευταίους δεκατρείς µήνες. Ο µεταλλαγµένος ιός π̟ροσβάλλει ̟πιο δραστικά και τους νέους, ενώ ο κατά ̟προτεραιότητα εµβολιασµός των
εκ̟παιδευτικών α̟ποδεικνύεται α̟πάτη µιας και είναι η τρίτη διαλογή στους κατά π ̟[ροτεραιότητα εµβολιασµούς α̟πό τα ̟περισσεύµατα των ακυρωθέντων ̟προγραµµατισµένων εµβολιασµών .
Η τηλεκ̟παίδευση α̟ποδεικνύεται ̟ως εντείνει εκ̟παιδευτικά αδιέξοδα και τις κοινωνικές
ανισότητες ενώ α̟ποτέλεσε τον δούρειο ιππο της χρηµατοδοτηµένης α̟πό το υ̟πουργείο Παιδείας ιδιωτικο̟οίησης δηµόσιων δικτύων και λειτουργιών. Οδήγησε στο µεγάλο σκάνδαλο τηςεµ̟πορευµατο̟οίησης ̟προσω̟ικών δεδοµένων εκατοµµυρίων ̟πολιτών.

Ένα χρόνο µετά τη π̟ρώτη καραντίνα ανοίγει µε τεράστια καθυστέρηση η διαδικασία των voucher για ̟προµήθεια ηλεκτρονικού υλικού. Πάνω α̟ό το 1/3 των µαθητών δεν συµµετείχαν ή έλαβαν µέρος π̟ληµµελώς στην εξ α̟ποστάσεως εκ̟παίδευση, ενώ η διαδικασία της τηλεκ̟παίδευσης α̟ποδείχθηκε κενή σε ̟πολλές ̟περι̟τώσεις µαθητών µε νοητικές δυσλειτουργίες και/ή µαθησιακές δυσκολίες, οι πο̟οίοι δεν ̟παρακολουθούν µαθήµατα σε ̟πλαίσιο Ειδικού Σχολείου.
Μαζί µε τις εξαγγελίες για το άνοιγµα των σχολείων και µε ένα χρόνο καθυστέρηση ξεκινά και η ε̟πιµόρφωση των εκπαιδευτικών για την εξ α̟ποστάσεως εκ̟παίδευση, κανένα µέτρο δεν έχει ληφθεί για να αµβλυνθούν οι χρόνιες ̟παθογένειες των εκ̟παιδευτικών υποδοµών, να
διαµορφωθούν στοιχειώδεις συνθήκες υγειονοµικής ασφάλειας, να ενισχυθεί ο δηµόσιος
χαρακτήρας του εκ̟παιδευτικού συστήµατος τόσο σε ανθρώ̟πους όσο και σε διαθέσιµα µέσα.

Τα σχολεία έκλειναν και άνοιγαν ακριβώς ό̟πως έκλεισαν για να ξανακλείσουν λίγο καιρό
αργότερα. Σε αυτές τις συνθήκες, η λύση των διαγνωστικών self test ή των οικιακών τεστ µικρής αξιο̟πιστίας, στο ̟πλαίσιο της «ατοµικής ευθύνης», ̟που ̟παρουσιάζει η κυβέρνηση ως ̟πανάκεια, είναι ̟προφανώς, ̟προσχηµατική και ανε̟παρκής αν δεν συνοδευτεί από ένα συνολικό σχέδιο υγειονοµικής ασφάλειας. Ό̟ως επσηµαίνει η ε̟πστηµονική κοινότητα, κάθε διαγνωστική εξέταση α̟ποτελεί ιατρική ̟πράξη και θα ̟ρέ̟ει να ̟πραγµατο̟ποιείται από ειδικούς.

Σηµειώνεται δε, ότι η διαδικασία του self test για τις οµάδες µαθητών µε ειδικές ανάγκες και δυσκολίες είναι δύσκολη έως ανέφικτη λόγω αισθητηριακών και άλλων ̟ροβληµάτων και σε καµία ̟περί̟πτωση δεν μπορεί να ε̟παφίεται στην ευθύνη µη υγειονοµικών, ενώ δεν υπάρχει ̟πρόβλεψη για το ̟πώς θα ε̟πιστρέψουν αυτοί οι µαθητές ή θα α̟ποκλειστούν από την ε̟παναλειτουργία του σχολείου.
Και όµως τα σχολεία, α̟πό χώροι ε̟πισφαλούς υγειονοµικής κατάστασης και υ̟περµετάδοσης της νόσου, υ̟πάρχει η δυνατότητα να διαδραµατίσουν θετικό ρόλο σε ό,τι αφορά τη διασφάλιση της υγείας των µαθητών και των οικογενειών τους, αλλά και την επιδηµιολογική ε̟πιτήρηση µεγάλου µέρους του πληθυσµού. Και αυτό µ̟πορεί να γίνει γιατί το σχολείο, ως οργανωµένη δηµόσια δοµή, χαρακτηρίζεται από δοκιµασµένες σχέσεις εµ̟πιστοσύνης και αλληλεγγύης µεταξύ των µελών της σχολικής κοινότητας (εκ̟παιδευτικών, µαθητών, γονέων και βοηθητικού π̟ροσω̟ικού), ενώ οι λειτουργοί της εκ̟παίδευσης διακρίνονται α̟πό υ̟πευθυνότητα, συνέεια και αίσθηση ευθύνης.

∆ύο είναι οι άµεσεςπροϋ̟οθέσεις ̟που α̟παιτούνται:
• Η εκ̟όνηση και εφαρµογή ενός ̟ρογράµµατος εµβολιασµού του συνόλου των
εκ̟αιδευτικών και του υ̟όλοι̟ου ̟ροσω̟ικού των σχολικών µονάδων µέχρι τις διακο̟ές του
Πάσχα, ώστε µετά το Πάσχα να έχουµε εξασφαλισµένο το τείχος ανοσίας
• Η ενίσχυση των σχολικών µονάδων µε εξειδικευµένο ̟ροσω̟ικό σε συνεργασία µε τις
Το̟ικές Μονάδες Υγείας και τα Κέντρα Υγείας, για την αξιό̟ιστη διενέργεια των self ή rapid
tests κάθε εβδοµάδα, τη θερµοµέτρηση των µαθητών και την διαχείριση τυχόν ̟εριστατικών. Η
̟αροχή της δυνατότητας δωρεάν τεστ, ̟αραµένει αδήριτη αναγκαιότητα.
Στην ̟αρούσα συγκυρία καταθέτουµε ̟ροτάσεις µέτρων, διεκδίκησης και άµεσης εφαρµογής,
̟ου συµ̟ληρώνουν τις αντίστοιχες ̟ροτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αλλά και του εκ̟αιδευτικού
κινήµατος α̟ό την έναρξη της σχολικής χρονιάς τα ο̟οία, αν είχαν εισακουστεί έγκαιρα, το
το̟ίο τουλάχιστον στην εκ̟αίδευση θα ήταν ̟ολύ καλύτερο.
1. Μείωση του αριθµού µαθητών σε κάθε διδακτική λειτουργία µε εναλλασσόµενες
ηµερήσιες βάρδιες µαθηµάτων και αξιο̟οίηση των υφιστάµενων χώρων διδασκαλίας.
Σηµαντικός σε αυτή τη διαδικασία είναι ο ρόλος των Συλλόγων
∆ιδασκουσών/∆ιδασκόντων.
2. Η έµφαση ̟ρέ̟ει να δοθεί, ιδίως κατά το τρέχον σχολικό έτος, στη διδακτική µαθησιακή
διαδικασία και στη διαµορφωτική αξιολόγηση (στήριξη βήµα-βήµα των ̟αιδιών µε
βάση τις δυσκολίες ̟ου συναντούν) και όχι στην τελική/αθροιστική) αξιολόγηση (δηλ.
στις τελικές εξετάσεις εξαµήνου ή έτους).
3. Ανα̟ροσαρµογή των ̟ρογραµµάτων σ̟ουδών στις συνθήκες της ̟ανδηµίας ̟ου
ε̟ικρατούν το φετινό σχολικό έτος µε δραστική µείωση της διδακτέας και εξεταστέας
ύλης, συµ̟εριλαµβανοµένης της διδακτέας ύλης των ̟ανελλαδικών εξετάσεων.
Ιδιαίτερη φροντίδα ̟ρέ̟ει να δειχθεί για την κατά ̟ροτεραιότητα κάλυψη των βασικών
διδακτικών ενοτήτων της. Σε καµία ̟ερί̟τωση δεν ̟ρέ̟ει ειδικά φέτος να ισχύσει η
Τρά̟εζα Θεµάτων.
4. Κατάργηση της ρύθµισης για τη µείωση του αριθµού των εισακτέων, ̟ου συνιστά
ξεκάθαρη βαναυσότητα α̟έναντι στα ̟αιδιά της ̟ερσινής Β’ Λυκείου, δηλαδή, κ της
φετινής Γ΄ Λυκείου.
5. Ιδιαίτερος ̟ρογραµµατισµός ανά σχολείο για την κάλυψη των κενών τόσο του
̟ροηγούµενου σχολικού έτους όσο και των ̟ρώτων µηνών του τρέχοντος σχολικού
έτους, εν όψει του νέου διδακτικού έτους. Ο Σύλλογος ∆ιδασκόντων/∆ιδασκουσών µε
την υ̟οστήριξη του ΣΕΕ ̟αιδαγωγικής ευθύνης έχει την α̟οφασιστική αρµοδιότητα
και ευθύνη.
6. Σχολαστική καθαριότητα σχολικών κτιρίων σύµφωνα µε τα σχετικά υγειονοµικά
̟ρωτόκολλα, µε ενίσχυση του ̟ροσω̟ικού καθαριότητας.
7. Συστηµατική υ̟οβοήθηση και διδακτική στήριξη των ̟αιδιών ̟ου ανήκουν σε
εµ̟οδιζόµενες (ευάλωτες) οµάδες και δεν είχαν τη δυνατότητα αξιο̟οίησης των
µεθόδων της α̟όµακρης εκ̟αίδευσης (̟.χ. µε ̟ρογράµµατα ενισχυτικής διδασκαλίας).
8. Μέτρα οικονοµικής και κοινωνικής στήριξης των οικογενειών των ̟αιδιών ̟ου
ανήκουν σε ευάλωτες οµάδες (στήριξη µε ε̟ιδόµατα, µέτρα υγειονοµικής ̟ροστασίας
και ιατροφαρµακευτικής ̟ερίθαλψης).
9. Προετοιµασία, έστω καθυστερηµένα, της δηµόσιας υ̟οδοµής τηλεκ̟αίδευσης, ώστε, το
συντοµότερο δυνατό να α̟αλλαγεί η εκ̟αίδευση α̟ό τη σκαναδαλώδη σύµβαση µε την
Cisco.
10. Πολύµορφη υ̟οστήριξη εκ̟αιδευτικών, µαθητών και γονιών για την αντιµετώ̟ιση των
συνε̟ειών της κρίσης και του µακροχρόνιου εγκλεισµού α̟ό ειδικευµένο ε̟ιστηµονικό
̟ροσω̟ικό, ̟ου ̟ρέ̟ει να ̟ροσληφθεί ̟ρος τούτο (ψυχολόγων και κοινωνικών
λειτουργών).
Ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ ε̟ιµένει ̟ως η αντιµετώ̟ιση των εκ̟αιδευτικών ̟ροβληµάτων υ̟ό τη συνθήκη
της ̟ανδηµίας, η οργάνωση ενός καθολικού δηµόσιου ̟λέγµατος µέτρων, διαδικασιών και
υ̟οδοµών υγειονοµικής ̟ροστασίας και ασφάλειας ̟ρέ̟ει να α̟οτελέσουν τη µοναδική
ατζέντα Παιδείας της κυβέρνησης και του Κοινοβουλίου, µέχρι τη λήξη της φετινής χρονιάς. Η
σχετική ̟ρόταση της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ για άµεση σύγκληση της ∆ιαρκούς ε̟ιτρο̟ής
Μορφωτικών Υ̟οθέσεων, µε τη συµµετοχή της Ε̟ιτρο̟ής Λοιµωξιολόγων, ώστε να συζητηθεί
το άνοιγµα των σχολείων, εντάσσεται σε αυτή τη λογική. Οι θεσµοί δεν είναι µηχανισµοί
διεκ̟εραίωσης αλλά χώροι δηµοκρατικής σύνταξης ̟ολιτικών µε κοινωνικό ̟ρόσηµο.
Η κυβέρνηση οφείλει να βάλει τέλος στον ̟όλεµο µε τον κόσµο της εκ̟αίδευσης. Να ̟άψει να
̟ροκαλεί µε διχαστικές ̟ολιτικές, µε αυθαιρεσίες, βία και αστυνοµική καταστολή τη νεολαία.
Να αντιληφθεί ότι την ώρα ̟ου η κοινωνία και η εκ̟αίδευση δοκιµάζονται δεν µ̟ορεί η
̟ροτεραιότητά της κυβέρνησης να είναι η υλο̟οίηση µιας µικρο̟ολιτικής ατζέντας ̟ου αυξάνει
την ε̟ισφάλεια και ̟λήττει την κοινωνική συνοχή.