Σε τέσσερις διασχολικές συναντήσεις Erasmus στο εξωτερικό, συμμετείχαν μαθητές και εκπαιδευτικοί του Μουσικού Σχολείου Κομοτηνής στην έναρξη της σχολικής χρονιάς 2022 – 2023
Πιο συγκεκριμένα:
Για το έργο “Tackle complex challenges and develop innovative solutions by mastering critic”, 2 εκπαιδευτικοί και 5 μαθητές βρέθηκαν στο Σλουπσκ της Πολωνίας, στη 2η διασχολική συνάντηση με μαθητές και εκπαιδευτικούς από την Τουρκία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Πολωνία και την Ισπανία.
Οι δράσεις στις οποίες συμμετείχαν, ήταν σχετικές με την ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με το θέμα των διακρίσεων και την ανάπτυξη της κριτικής ικανότητάς τους, μέσα από βιωματικά εργαστήρια και δράσεις για την προώθηση των κοινών ευρωπαϊκών αξιών της κοινωνικής ένταξης και της πολυμορφίας, της ανεκτικότητας και της δημοκρατικής συμμετοχής. Η Ευρώπη άλλωστε χρειάζεται πιο συνεκτικές και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνίες που επιτρέπουν στους πολίτες τους να διαδραματίζουν έναν ενεργό ρόλο στη δημοκρατική ζωή.
Οι συμμετέχοντες μαθητές παρουσίασαν τις έρευνές τους σχετικά με την αντιμετώπιση των διακρίσεων (ρατσισμό, ξενοφοβία, διακρίσεις λόγω φύλου, ηλικίας, σεξουαλικού προσανατολισμού, αναπηρίας, εμφάνισης, κοινωνικής θέσης κ.α.) στη χώρα τους. Επίσης, συμμετείχαν ενεργά σε βιωματικό εργαστήριο που έλαβε χώρα στο μουσειακό χώρο “Invisible house’’ της μεσαιωνικής πόλης -και γενέτειρας του Κοπέρνικου- Τορούν, όπου συνειδητοποίησαν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα με προβλήματα όρασης, αλλά και ενημερώθηκαν για τις δυνατότητες που υπάρχουν για κοινωνική ένταξή τους μέσα από πολιτικές συμπεριληπτότητας και τη βοήθεια της τεχνολογίας.
Μαθητές και καθηγητές περιηγήθηκαν σε σημαντικά αξιοθέατα της πόλης Σλουπσκ, όπως τον πύργο των μαγισσών, το Μουσείο των ιπποτών , το ιστορικό κέντρο καθώς και το δημαρχείο της πόλης, όπου είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν με τον αντιδήμαρχο για τη διαχείριση της μεταναστευτικής κρίσης και για την προσπάθεια στήριξης προσφύγων από την Ουκρανία. Ακολούθησε επίσκεψη στην ιστορική πόλη Ούστκα των ακτών της Βαλτικής και στο μνημείο του Σοπέν, καθώς και στα Γερμανικά οχυρά του 2ου Παγκοσμίου πολέμου ,όπου οι συμμετέχοντες μέσα από την ξενάγηση στο φρούριο και την επίσκεψη στο υπόγειο διαδραστικό μουσείο αντιλήφθηκαν τη φρίκη του πολέμου.
Για το έργο «GENIUS» (Gathering European Nations Identities Under Sports), 2 εκπαιδευτικοί και 6 μαθητές σχολείου ταξίδεψαν στο Πόρτο της Πορτογαλίας στη 2η διασχολική συνάντηση με μαθητές από την Ιταλία, Τσεχία, Γαλλία και Πορτογαλία. Συμμετείχαν σε δράσεις σχετικές με τα παραδοσιακά αθλήματα της Πορτογαλίας, με την αναρρίχηση σε δέντρα, την τοξοβολία, το μπόουλινγκ, το μίνι γκόλφ, την εναέρια τροχαλία (zip-line), ενώ είχαν την ευκαιρία να κάνουν σέρφινγκ (surfing) στον ατλαντικό ωκεανό και κανό κατά μήκος των εκβολών του ποταμού Ντόουρο. Με σύνθημα «σαν εμάς, ένας από εμάς» επισκέφτηκαν το στάδιο Dragao της FC Porto όπου ενημερώθηκαν για τα παραολυμπιακά αθλήματα, γνώρισαν αναγνωρισμένους παραολυμπιονίκες αθλητές και έπαιξαν παραολυμπιακά αθλήματα όπως το μπότσια.
Η γνωριμία και ξενάγηση της πόλης έγινε με αθλητική διάθεση μέσα από πεζοπορίες επισκέψεις σε Μνημεία Παγκόσμια Κληρονομιάς της UNESCO, αξιοθέατα, ιστορικά κτήρια και καθεδρικούς ναούς. Επιπλέον ενημερώθηκαν για την ιστορία, τη γαστρονομία, τη μουσική και τις παραδόσεις της χώρας.
Για το έργο “European Bonds in a Time of Separation”, 3 εκπαιδευτικοί και 5 μαθητές μετακινήθηκαν στη Κραιόβα της Ρουμανίας στη 3η διασχολική συνάντηση με μαθητές και εκπαιδευτικούς από τη Τσεχία, τη Γερμανία και τη Ρουμανία. Συμμετείχαν σε δραστηριότητες που προωθούν την ειρήνη των λαών καθώς και την ενημέρωση και επιμόρφωση σχετικά με τους λόγους των διαχωρισμών και της ένωσης των κρατών της Ευρώπης. Παρουσίασαν τη χώρα, τη πόλη και το σχολείο τους καθώς και τη συμβολή της Φιλικής Εταιρείας στην ένωση της Ελλάδας. Επίσης παρακολούθησαν τις παρουσιάσεις των συμμαθητών τους από το εξωτερικό που ήταν σχετικές με ιστορικές προσωπικότητες που συνέβαλαν στην ενότητα και μεταμόρφωση των χωρών τους. Επισκέφτηκαν τοποθεσίες της Κραϊόβας όπου διαδραματίστηκαν ιστορικά γεγονότα, ενώ είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν με μάρτυρες των γεγονότων αυτών. Επισκεφτήκαν επίσης τα σημαντικότερα αξιοθέατα της Κραιόβα, μουσεία, το σπήλαιο Pestera Muierilor, ένα εργαστήριο αγγειοπλαστικής, καθώς και το μοναστήρι Hurezi, μνημείο που παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco. Τέλος ανέπτυξαν δεσμούς φιλίας με τις αποστολές των άλλων χωρών και ανανέωσαν το ραντεβού τους για το Δεκέμβριο του 2022 στη Λειψία της Γερμανίας όπου θα πραγματοποιηθεί η 4η και τελευταία συνάντηση του έργου.
Στη διασχολική αυτή συνάντηση, δόθηκε η ευκαιρία στους μαθητές, στις μαθήτριες και στους εκπαιδευτικούς, να έρθουν σε επαφή με την έννοια της ετερογένειας, τις αξίες της ανεκτικότητας και του αμοιβαίου σεβασμού, ενώ παράλληλα εκτέθηκαν σε διαφορετικές νοοτροπίες, πρότυπα και πεποιθήσεις, που περιλαμβάνονται στην ευρύτερη σημασία της έννοιας του Ευρωπαίου πολίτη.
Για το έργο «Sustainable development: possible solutions», 2 εκπαιδευτικοί και 4 μαθητές ταξίδεψαν στη πόλη της Οστράβα (Τσεχία) στη δεύτερη διασχολική συνάντηση αποτελούμενη από ομάδες καθηγητών και μαθητών προερχόμενοι από την Γαλλία, την Πορτογαλία και την Φινλανδία. Οι μαθητές (που φιλοξενήθηκαν σε οικογένειες Τσέχων μαθητών) επισκέφθηκαν το “Επιστημονικό-Τεχνολογικό Μουσείο” που αποτελείται από τρία τμήματα με εκθέσεις (τον Κόσμο των παιδιών, τον Κόσμο της επιστήμης & των Εφευρέσεων, τον Κόσμο της φύσης) όπου είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν διαδραστικά πως λειτουργεί μια πόλη & το ανθρώπινο σώμα, τα μυστικά των τεχνικών εφευρέσεων και την ιστορία της Βιομηχανία. Βρέθηκαν στο Δημαρχείο της Οστράβα και συζήτησαν με την αντιδήμαρχο Παιδείας για το περιβάλλον και για τον τρόπο που η Οστράβα από μια πόλη με βαριά βιομηχανία μετατράπηκε σε μια πράσινη πόλη. Επισκέφτηκαν την “Declining church”, εκκλησία στην Karvina όπου το έδαφος της υποχώρησε 35 μέτρα λόγω καθίζησης από την υπόγεια εξόρυξη άνθρακα, ενώ πήραν δείγματα νερού από τις λίμνες Hrabova και Ostravice, που ανέλυσαν στο εργαστήριο Χημείας του σχολείου για να ελέγξουν τα επίπεδα ρύπανσης του νερού. Επισκέφτηκαν επίσης ένα εργοστάσιο κεριών (Roznov) όπου είχαν την ευκαιρία να δημιουργήσουν τα δικά τους κερί, ενώ στο βουνό Frydek-Mistek πραγματοποίησαν δραστηριότητες αναψυχής στη φύση, για να ενισχυθεί η περιβαλλοντική τους συνείδηση. Ξεναγήθηκαν στο εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας Trebovice Thermal Power Station και ενημερώθηκαν για τους τρόπους μείωσης ρύπανσης της ατμόσφαιρας, καθώς και στο Landek mining museum, το παλαιότερο μεταλλευτικό ορυχείο που ανέπτυξε οικονομικά την περιοχή αλλά μέσα από τα υπόγεια μονοπάτια του αποκαλύφθηκαν οι δύσκολες και ανθυγιεινές συνθήκες εργασίας των εργαζομένων. Τέλος επισκέφθηκαν το Ζωολογικό κήπο όπου ενημερώθηκαν για τα υπό εξαφάνιση είδη ζώων και συμμετείχαν σε βιωματικές δραστηριότητες για την ευαισθητοποίηση για περιβαλλοντικά προβλήματα και την προσπάθεια αντιμετώπισης αυτών.
Για τις παραπάνω διασχολικές συναντήσεις, θα ακολουθήσει ημερίδα διάχυσης των αποτελεσμάτων, την Πέμπτη 20 Οκτωβρίου στις 17:30 στο αμφιθέατρο του Μουσικού Σχολείου Κομοτηνής, που είναι ελεύθερη για κάθε ενδιαφερόμενο.