Αποκαλυπτικές οι απαντήσεις των εμπλεκόμενων φορέων και του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών σε ερώτηση του Ιλχάν Αχμέτ
Τρένο σε όλη την Θράκη από το… 2030 και βλέπουμε
- Θολό το τοπίο πολλών χρηματοδοτήσεων που ακόμα βρίσκονται στον αέρα
Η Θράκη θα αποκτήσει και πάλι πρόσβαση σε πλήρως αναπτυγμένο σιδηροδρομικό δίκτυο από το 2030 έως το… 2050.
Αυτό προκύπτει, τουλάχιστον, από την απάντηση και τα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και των εμπλεκόμενων φορέων και οργανισμών, σε κοινοβουλευτική ερώτηση του βουλευτή Ροδόπης του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Ιλχάν Αχμέτ.
Σε αυτές τις απαντήσεις αναγνωρίζεται ο αναβαθμισμένος ρόλος γεωπολιτικός ρόλος της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης «με τα λιμάνια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης να την καθιστούν ιδανική ώστε να εξελιχθεί σε διαμετακομιστικό κέντρο με την ανάπτυξη χερσαίας γέφυρας εμπορευματικών μεταφορών για τη σύνδεση των λιμένων του βορειανατολικού Αιγαίου με τους λιμένες της Μαύρης Θάλασσας και τον Δούναβη, προσφέροντας έτσι μια εναλλακτική διαδρομή προς τα στενά του Βοσπόρου».
Όπως αναφέρει η αναπληρώτρια προϊσταμένη της Διεύθυνσης Ανάπτυξης Μεταφορών του αρμόδιου υπουργείου , «αξιοποιώντας τις ευκαιρίες ενίσχυσης της περιφερειακής και διεθνούς συνδεσιμότητας της περιοχής, το Υπουργείο μέσω του νέου Κανονισμού 1679/2024 για την ανάπτυξη του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, κατάφερε να εντάξει τον λιμένα Αλεξανδρούπολης στο αναλυτικό Δίκτυο στο νέο Ευρωπαϊκό Διάδρομο Μεταφορών Βαλτικής – Μαύρης Θάλασσας –Αιγαίου Πέλαγος, προσδοκώντας σε πολλαπλά οφέλη για την περιοχή της Θράκης, αλλά και ολόκληρης της ελληνικής επικράτειας».
Η απάντηση καταλήγει, παρόλα αυτά, και είναι η είδηση της υπόθεσης, ότι «με βάση τον νέο Κανονισμό 1679/2024 για το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, η υλοποίηση του Διευρωπαϊκού Δικτύου θα πρέπει να ολοκληρωθεί σε τρεις χρονικούς ορίζοντες: α) 2030 για το κεντρικό δίκτυο, β) 2040 για το εκτεταμένο κεντρικό δίκτυο και γ) 2050 για το ολοκληρωμένο δίκτυο»…
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην ίδια απάντηση δεν παραλείπεται να τεθεί και η παράμετρος του ανταγωνισμού στην εξασφάλιση της χρηματοδότησης έργων του ΔΕΔ-Μ, «αλλά και με την προτεραιοποίηση που τίθεται βάσει των ανωτέρω αναφερθέντων χρονικών δεσμεύσεων ολοκλήρωσης του ΔΕΔ-Μ σε ενωσιακό επίπεδο».
Με άλλα λόγια χρηματοδότηση των έργων, εφόσον είναι ανταγωνιστικό το πλαίσιο σύμφωνα με τους κανόνες της αγοράς.
Σε ό,τι αφορά ειδικότερα την αναβάθμιση του σιδηροδρόμου στην ΠΑΜ-Θ, στον τρέχοντα προγραμματισμό της ΕΡΓΟΣΕ περιλαμβάνεται η κατασκευή νέας μονής γραμμής 37 χιλιομέτρων στο τμήμα Νέα Καρβάλη- Τοξότες, με την υπογραφή της σύμβασης να αναμένεται το α εξάμηνο του 2025 διάρκεια κατασκευής τα 3,5 έτη.
Η αναβάθμιση της γραμμής Αλεξανδρούπολης – Ορμένιο με την ανάδειξη αναδόχου να αναμένεται το καλοκαίρι του 2025 καθώς και η κατασκευή νέας γραμμής Θεσσαλονίκης –Τοξότες, έργο προϋπολογισμού μελέτης και κατασκευής 1,5 δις, του οποίου είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός, που όμως η σύναψη της σύμβασης του εξαρτάται από την εξασφάλιση χρηματοδότησης…
Τέλος σε ό,τι αφορά την ΠΕ. Ροδόπης, υπάρχει μία αναφορά, σύμφωνα με την οποία στα πλαίσια της συγχρηματοδοτούμενης δράσης ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΤΟΞΟΤΕΣ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ (2020 – EL – TMC- 0078-S)» εκπονήθηκαν από τον ΟΣΕ οι παρακάτω μελέτες :
- «Ολοκλήρωση των μελετών και σύνταξη τευχών δημοπράτησης για την παραλλαγή της χάραξης της σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Μέστης – Αλεξανδρούπολης»
- «Ολοκλήρωση των μελετών και σύνταξη τευχών δημοπράτησης για την παραλλαγή της χάραξης της σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Ίασμου – Πολύανθου».
Σε επόμενη πρόσκληση υποβολής προτάσεων από το CEFII θα υποβληθεί πρόταση από τον ΟΣΕ για την χρηματοδότηση της κατασκευής του έργου της αναβάθμισης του τμήματος Τοξότες- Αλεξανδρούπολη, άρα ακόμα δεν υπάρχει χρηματοδότηση και για το έργο αυτό.