Μια απάντηση στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν άτομα με αναπηρία κατά τη μετακίνησή τους στον αστικό ιστό κι ένα εργαλείο για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους φιλοδοξεί να προσφέρει η εταιρεία πληροφορικής από τη Θεσσαλονίκη BrainBox με τη νέα της εφαρμογή «Ανοιχτή Πόλη σε Όλους», η οποία θέτει την Τεχνητή Νοημοσύνη στην υπηρεσία συμπολιτών μας που αναμετρώνται με την καθημερινότητα με άνισους όρους. Η εφαρμογή καθοδηγεί, μέσω του κινητού, τους χρήστες εντός της πόλης, υποδεικνύοντας διαδρομές, αλλά και σημεία ενδιαφέροντος, όπως εστιατόρια, καφέ, δημόσιες υπηρεσίες, τραπεζικά καταστήματα, θέατρα, κινηματογράφους, με κριτήριο την ύπαρξη υποδομών φιλικών προς έναν άνθρωπο που χρειάζεται ειδικές συνθήκες για να εξυπηρετηθεί (ράμπες, διαβάσεις, ειδικές τουαλέτες κτλ).Αν για παράδειγμα ένα άτομο που αντιμετωπίζει κινητικά προβλήματα θέλει να πιει έναν καφέ, με τη χρήση της εφαρμογής μπορεί να έχει στη διάθεσή του τη βέλτιστη διαδρομή και δη προς καφέ που θα διαθέτουν τις απαιτούμενες υποδομές για να το εξυπηρετήσουν. Είναι άλλωστε συνήθης η σκηνή με ΑμεΑ που φτάνουν μετά κόπων και βασάνων σε ένα εστιατόριο για παράδειγμα, για να διαπιστώσουν εκεί πως δεν υπάρχουν φιλικές προς αυτά υποδομές.

Η BrainBox βρίσκεται αυτή την περίοδο σε επαφή με δήμους ανά την Ελλάδα για την αξιοποίηση της εφαρμογής προς όφελος των δημοτών, αλλά και με οργανισμούς και μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες ενδιαφέρονται να προσφέρουν ως χορηγία την υπηρεσία σε δήμους στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Σε επόμενη φάση δε εξετάζει επέκταση και στο εξωτερικό. Η πιλοτική εφαρμογή έχει αξιοποιήσει δεδομένα από την Καλαμαριά, όπου βρίσκεται και η έδρα της BrainBox.

Πώς λειτουργεί

Δρόμοι και σημεία ενδιαφέροντος καταγράφονται σε μια επιλεγμένη ζώνη του αστικού ιστού με τεχνολογία AI image processing. Οι χρήστες της εφαρμογής επιλέγουν αρχικά κατηγορία και μετά ένα από τα σημεία ενδιαφέροντος που έχουν καταγραφεί ως προσβάσιμα για ΑμεΑ. Εναλλακτικά μπορούν να επιλέξουν σημείο στον χάρτη. Εμφανίζεται το όνομα του σημείου με επιλογή για προσθήκη στα αγαπημένα ή αποστολή σχολίων (ανατροφοδότηση). Υπάρχουν επίσης εικόνες από τα σημεία πρόσβασης, όπως parking ΑμεΑ και ράμπες, αλλά και διαφορετικές εναλλακτικές διαδρομές για άφιξη σε ένα σημείο ενδιαφέροντος με επεξήγηση των αποστάσεων που πρέπει να καλυφθούν και με το μέσο που θα χρησιμοποιηθεί (αμαξίδιο, αυτοκίνητο κτλ). Μεταξύ άλλων, υπάρχει επιλογή για άνοιγμα σε εφαρμογή πλοήγησης (Google Maps).

Ο χρήστης παρακολουθεί την προσβασιμότητα από το smartphone του και επιλέγει την επιθυμητή διαδρομή. Στη συνέχεια μετακινείται με καθοδήγηση και απολαμβάνει υπηρεσίες σε καταστήματα και σημεία ενδιαφέροντος με υποδομές ΑμεΑ. Πέραν της εφαρμογής των χρηστών, υπάρχει και μια πλατφόρμα backoffice, που παρακολουθεί και επικαιροποιεί διαδρομές, καταστήματα, υποδομές, αναλύει δεδομένα κινητικότητας ΑμεΑ και υποβάλλει προτάσεις ελέγχου για σημεία παρεμπόδισης της πρόσβασης.