Ο βουλευτής Ροδόπης ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Δημήτρης Χαρίτου μετά την αναφορά του πρωθυπουργού Κ.Μητσοτάκη από την Κομοτηνή ότι το φράγμα Κομψάτου είναι στις προτεραιότητες της κυβέρνησης, επανέφερε το θέμα στη Βουλή με ερώτηση που κατέθεσε στις 24-01-2023. Ζήτησε από την κυβέρνηση και τον αρμόδιο υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, να απαντήσουν με σαφήνεια σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες προχώρησαν τα τέσσερα αυτά χρόνια για να υλοποιηθεί το Φράγμα Κομψάτου.
Απαντώντας το ΥΠΑΑΤ αντί να αναλάβει την ευθύνη και να εξηγήσει γιατί δεν υπήρξε καμιά πρωτοβουλία από την πλευρά του υπουργείου για να αρθούν οι όποιες αντιρρήσεις επί της αρχικής μελέτης περιβαλλοντικών όρων (ΜΠΕ), που άλλωστε είχε προκηρυχθεί για λογαριασμό του ΥΠΕΝ, μας γνωστοποιεί επίσημα ότι την ευθύνη την έχει μετακυλήσει στην Περιφέρεια ΑΜΘ.
Μας γνωστοποιεί, για πρώτη φορά, ότι τέσσερα ολόκληρα χρόνια το ΥΠΑΑΤ προετοιμάζει ακόμη την διακήρυξη ενός διαγωνισμού που πρόκειται να διενεργήσει, προκειμένου να εκπονηθεί άλλη μελέτη οικονομικής βιωσιμότητας του αρδευτικού έργου ώστε να αξιολογηθεί αν μπορεί να ενταχθεί ως έργο ΣΔΙΤ!
Ενώ στην ίδια απάντηση γίνεται ξεκάθαρο ότι δεν έχει εξασφαλιστεί καμιά απολύτως χρηματοδότηση από τα διαθέσιμα προγράμματα και χρηματοδοτικά εργαλεία.
Από την απάντηση προκύπτει αβίαστα ότι ένα τόσο σημαντικό έργο για την περιοχή, όπως το φράγμα του Ιάσμου, ουσιαστικά έχει εγκαταλειφθεί από την κυβέρνηση, παρότι στα λόγια αναγνωρίζεται η πολύ μεγάλη σημασία που έχει για τον αγροτικό κόσμο, τον πρωτογενή τομέα και την τοπική οικονομία.
Προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
Θέμα: Ποιες οι συγκεκριμένες ενέργειες της κυβέρνησης τα τέσσερα αυτά χρόνια για να προχωρήσει η υλοποίηση του Φράγματος Κομψάτου;
Ένα εμβληματικό έργο για την ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα, το αρδευτικό Φράγμα Κομψάτου, που θα δώσει πνοή στον κάμπο της Ροδόπης, κινδυνεύει να οδηγηθεί σε εγκατάλειψη μετά τη μη ανάληψη δέσμευσης υλοποίησής του από τον κ Μητσοτάκη, οποίος στην επίσκεψή του στην Κομοτηνή στις 13 Ιανουαρίου 2023, απλώς υπενθύμισε τη σημασία του νερού για τον πρωτογενή τομέα στη Ροδόπη.
Σχεδόν τέσσερα χρόνια διακυβέρνησης ΝΔ, θητείας τριών διαδοχικών υπουργών στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και παρά τις διαδοχικές παρεμβάσεις και υπενθυμίσεις μας για το θέμα στη Βουλή, με την υπ. αριθ. 175-12/11/2021 επίκαιρη ερώτηση «Θα επανεκκινήσετε τις διαδικασίες για την κατασκευή του αρδευτικού φράγματος Ιάσμου στην ΠΕ Ροδόπης;», με τις υπ. αριθ. 601/30-10-2022 και 7656-26/09/2022 ερωτήσεις «Υλοποίηση του έργου του φράγματος Κομψάτου ή ανέξοδες υποσχέσεις προεκλογικού χαρακτήρα;», δεν υπήρξε καμία ουσιαστικά εξέλιξη στο σημαντικό αυτό αρδευτικό έργο.
Μάλιστα σε απάντηση στην υπ.αριθ. 7656-26/09/2022 ερώτησή μου ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κος Γεωργαντάς γνωστοποίησε για μία ακόμη φορά αυτό που ήδη όλοι ξέραμε, δηλαδή ότι δεν εγκριθεί η οριστική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, επικαλούμενος μάλιστα τις γνωστές εδώ και χρόνια αρνητικές γνωμοδοτήσεις δύο φορέων (Φορέας Διαχείρισης Δέλτα Νέστου-Βιστωνίδας & Τμήμα Βιοποικιλότητας και Προστατευόμενων Περιοχών (τ. Τμήμα Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος)), χωρίς όμως να εξηγήσει σε ποιες ακριβώς ενέργειες προχώρησε επί τέσσερα χρόνια που έχει τη μελέτη στην διάθεσή του το ΥΠΑΑΤ, προκειμένου να επανεξεταστούν μετά από διαβούλευση οι ενστάσεις των εν λόγο φορέων. Όταν μάλιστα για το σκοπό αυτό επιστράφηκε η ΜΠΕ του έργου από το ΥΠΕΝ στο ΥΠΑΑΤ με την προτροπή να αναζητηθεί λύση στην υλοποίηση του έργου και να αξιοποιηθεί η μελέτη που κόστισε σημαντικούς πόρους στο ελληνικό δημόσιο.
Η απάντηση του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων που μας γυρίζει πολύ πίσω στην εξέλιξη του αρδευτικού έργου. Οι δηλώσεις της κας Ντόρα Μπακογιάννη στην Κομοτηνή τον Σεπτέμβριο του 2022 ότι έχει αποφασιστεί η ένταξη του Φράγματος Κομψάτου στο Ταμείο Ανάκαμψης, ως έργο ΣΔΙΤ, που θα ανακοινώσει ο αρμόδιος υπουργός κο Σκυλακάκης, μετά την επικαιροποίηση της μελέτης. Η διάψευση του τελευταίου μόλις δύο μήνες μετά, πάλι από την Κομοτηνή, όπου ανακοίνωσε ότι για το Φράγμα Κομψάτου θα πρέπει αναζητηθούν άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία, αφού δεν μπορεί να ενταχθεί για χρηματοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης. Όλα τα παραπάνω συνθέτουν τις παλινωδίες μιας κυβέρνησης που όχι απλώς αδρανεί στην προώθηση του έργου, αλλά τελικά εμπαίζει την τοπική κοινωνία και τους φορείς της.
Αποκορύφωμα όλων αυτών των παλινωδιών ήταν οι αναφορές του πρωθυπουργού, που αφού ξεπέρασε το εν λόγω έργο, κάνοντας αναφορά σε άλλα έργα μας θύμισε πόσο σημαντικό είναι το νερό για τον πρωτογενή τομέα! Γεγονός, βέβαια, που προκάλεσε εύλογα ερωτήματα άλλα και ανησυχία στον αγροτικό κόσμο, τους παραγωγικούς και κοινωνικούς φορείς που σύσσωμοι είχαν αιτηθεί την υλοποίησή του από την Διακομματική Επιτροπή για την Ανάπτυξη της Θράκης.
Επειδή η σημασία του αρδευτικού έργου ως έργο πνοής για τον κάμπο της Ροδόπης δε μπορεί να αγνοηθεί.
Επειδή αποτελεί το βασικό έργο που έχουν ζητήσει παραγωγικοί, κοινωνικοί φορείς, αφού θα συμβάλλει σημαντικά στην τοπική οικονομία και ανάπτυξη.
Επειδή η ΜΠΕ του έργου βρίσκεται για χρόνια στο ΥΠΑΑΤ για να διαβουλευτεί η άρση των ενστάσεων που υποβλήθηκαν εκ μέρους δύο φορέων.
Επειδή οι απαντήσεις υπουργών, δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών, επιβεβαιώνουν τις παλινωδίες της κυβέρνησης που αγγίζουν τα όρια εμπαιγμού της τοπικής κοινωνίας.
Ερωτάται ο κος Υπουργός:
1.Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες έχει προβεί το ΥΠΑΑΤ τα τέσσερα αυτά χρόνια ώστε να αρθούν οι εντάσεις των δύο φορέων στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων;
2.Επειδή είναι γνωστές και κατατεθειμένες στο ΥΠΑΑΤ οι επιφυλάξεις των εν λόγω φορέων, έχει αναληφθεί οποιαδήποτε πρωτοβουλία από την πλευρά του υπουργείου διαβούλευσης μαζί τους;
- Μολονότι το έργο του Κομψάτου είχε συμπεριληφθεί στον κατάλογο των αρδευτικών έργων του προγράμματος Ύδωρ 2.0 για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ποιοι λόγοι οδήγησαν ώστε να μην ενταχθεί τελικά;
4.Εάν εξακολουθεί να αποτελεί αναγκαιότητα το έργο, προτίθεστε να προκηρύξετε τη μελέτη επικαιροποίησης και με ποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της;
5.Εάν ακόμη αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης το αρδευτικό έργο Κομψάτου σε ποιο από τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία σχεδιάζει να το εντάξει;
Ο ερωτών βουλευτής
Χαρίτου Δημήτριος
ΘΕΜΑ: Απάντηση στην υπ΄ αριθμ. 1922/24-1-2023 Ερώτηση
Σχετικά με την παραπάνω Ερώτηση που κατέθεσε ο Βουλευτής κ. Δ. Χαρίτου, σας
πληροφορούμε τα εξής:
Σε συνεννόηση με την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης γίνονται οι απαραίτητες ενέργειες για την επικαιροποίηση των μελετών από την Περιφέρεια μέχρι την έκδοση Περιβαλλοντικών Όρων και το ΥΠΑΑΤ να χρηματοδοτήσει την κατασκευή.
Επιπρόσθετα, βρίσκεται σε προετοιμασία τεύχος διαγωνισμού για την εκπόνηση Αρχικού
Επενδυτικού Σχεδίου (ΑΕΣ), που είναι απαραίτητο για την κατάθεση του ως Σύμπραξη Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Σε κάθε περίπτωση η φύση του έργου ως ΣΔΙΤ έχει τη δυνατότητα χρηματοδότησης του και από το ΠΑΑ 2023-2027. Με την ολοκλήρωση του ΑΕΣ, ενδεχόμενα και ανάλογα με τα διαθέσιμα ετήσια κονδύλια για τις πληρωμές διαθεσιμότητας να προχωρήσει το έργο ως ΣΔΙΤ. Έχει γίνει μια προκαταρκτική μελέτη σχετικά με το κόστος, η οποία όμως θα οριστικοποιηθεί με το ΑΕΣ.
Σε κάθε περίπτωση, όπως και στα υπόλοιπα έργα ΣΔΙΤ, το έργο είναι μη ανταποδοτικό, που
σημαίνει πως δεν θα επιβαρυνθεί ο αγροτικός κόσμος, αφού το κόστος κατασκευής το
επωμίζεται ο ιδιώτης με το χρηματοδοτικό ταμείο και την αποπληρωμή το Ελληνικό Δημόσιο
μέσω πληρωμών διαθεσιμότητας εγγεγραμμένες στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΥΛΙΟΣ