Η ΕΛΜΕ Ροδόπης παρακολουθεί με προβληματισμό και επιφυλακτικότητα την απόφαση της κυβέρνησης να ανοίξει και πάλι τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Για εμάς η διά ζώσης διδασκαλία είναι αναντικατάστατη και η άμεση επαφή με τους μαθητές μας αποτελεί όρο εκ των ων ουκ άνευ για την επίτευξη της μαθησιακής διαδικασίας. Ωστόσο, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι επιχειρείται για τρίτη φορά κατά τη διάρκεια της πανδημίας το άνοιγμα των σχολείων, μολονότι και τις δύο προηγούμενες φορές το εγχείρημα απέτυχε και μάλιστα σε περιόδους που τα επιδημιολογικά δεδομένα ήταν σαφώς καλύτερα από την παρούσα συγκυρία.
Παρόλα αυτά θα ήμασταν διατεθειμένοι να δεχτούμε ότι τα σχολεία μπορούν να ανοίξουν με σχετική ασφάλεια, αν βλέπαμε ότι η εμπειρία των έντεκα προηγούμενων μηνών αξιοποιήθηκε ώστε να δημιουργηθούν ασφαλέστερες συνθήκες. Αντιθέτως η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας για μια ακόμα φορά εμπαίζουν χιλιάδες μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς, αφού αρνούνται πεισματικά να ικανοποιήσουν έστω και ένα από τα αιτήματα, που από την πρώτη στιγμή τα σωματεία, τα μαθητικά συμβούλια και οι φορείς των γονιών πρότειναν καλόπιστα.
Προς επίρρωση των ανωτέρω θυμίζουμε τα εξής:
• Ενώ τον Μάιο το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε εκ περιτροπής λειτουργία των σχολείων προκειμένου να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός, τον Σεπτέμβριο στοίβαξε σε αίθουσες κλουβιά 25 – 27 μαθητές, χρησιμοποιώντας το επιχείρημα «τι 15 – τι 27 το ίδιο είναι». Το μοναδικό μέτρο που πήρε είναι μια μάσκα για γίγαντες και ένα παγουρίνο των 200ml.
• Όταν από τις αρχές του Οκτώβρη έκλεινε εκατοντάδες τμήματα ακόμα και ολόκληρα σχολεία, αρνούνταν πεισματικά να «κάνει» χιλιάδες επαναλαμβανόμενα τεστ σε ένα ικανό δείγμα μαθητών και εκπαιδευτικών, ώστε να έχει ακριβή εικόνα για τη διασπορά του ιού στην σχολική κοινότητα, χρησιμοποιώντας έωλα επιχειρήματα, επικαλούμενοι μάλιστα εκθέσεις του ΕΟΔΥ, χωρίς να παρουσιάζονται πουθενά αντίστοιχες έρευνες.
• Για το γεγονός ότι, 2 Νοεμβρίου, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος υποστήριζε ότι τα σχολεία δεν είναι εστίες υπερμετάδοσης και 9 του Νοέμβρη κλείσανε πάλι για ένα 3μηνο, τα σχόλια περιττεύουν.
Πολύ φοβόμαστε ότι ο τρόπος που ανοίγουν τα σχολεία από την μια δημιουργεί ευνοϊκές συνθήκες για τη μετάδοση του ιού και από την άλλη οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην εκ νέου αναστολή της λειτουργίας τους. Αυτό θα ήταν τραγικό για την εκπαίδευση. Το 2020 τα σχολεία λειτούργησαν μόνο 6 μήνες. Το παρατεταμένο κλείσιμο των σχολείων έχει καταστροφικές συνέπειες για τους μαθητές, στην κρίσιμη ηλικία που βρίσκονται, στο γνωστικό, κοινωνικό και ψυχολογικό επίπεδο. Από τα παιδιά των μικρότερων τάξεων (νηπίων – δημοτικού) που παρουσιάζουν προβλήματα τόσο στην προσαρμογή τους στη σχολική ζωή όσο και στην κοινωνικοποίηση τους, έως και της Γ’ Λυκείου που καλούνται να δώσουν μια εξοντωτική μάχη, αυτή των Πανελλαδικών εξετάσεων, παλεύοντας μπροστά σε ένα κινητό πρωί – απόγευμα για να καλύψουν επαρκώς την ύλη, πράγμα αδύνατο σε αυτές τις συνθήκες.
Γι’ αυτό πρώτοι εμείς οι εκπαιδευτικοί λέμε «ναι» στο άνοιγμα των σχολείων, κάτω όμως από προϋποθέσεις της μέγιστης δυνατής ασφάλειας για μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Συγκεκριμένα:
• Προσλήψεις εκπαιδευτικών, αξιοποίηση χώρων και αιθουσών και λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων, ώστε να αραιώσει ο μαθητικός πληθυσμός στις σχολικές τάξεις.
• Προσλήψεις επαρκούς προσωπικού καθαριότητας. Επάρκεια σε υλικό προφύλαξης και απολύμανσης.
• Άμεσα και δωρεάν, μαζικά και επαναλαμβανόμενα, τεστ Covid στα σχολεία για εκπαιδευτικούς και μαθητές. Μέτρα για την ουσιαστική ιχνηλάτηση των κρουσμάτων και όχι φόρτωμα αυτής της διαδικασίας στους εκπαιδευτικούς.
• Να προταχθεί ο μαζικός εμβολιασμός των εκπαιδευτικών ως αναγκαίο μέτρο για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων σε συνθήκες πανδημίας.
• Να στηριχτούν και να λειτουργήσουν άμεσα οι δομές της ενισχυτικής διδασκαλίας και της πρόσθετης διδακτικής στήριξης. Μέτρα για την συνολική αναπροσαρμογή της ύλης σε όλες τις τάξεις. Ανάκληση της εγκυκλίου για αξιολόγηση μαθητών. Επανάληψη της διδαχθείσας ύλης με δια ζώσης διδασκαλίας όταν ανοίξουν τα σχολεία.
• Για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου, δεν αρκεί η ανακοίνωση μειωμένης εξεταστέας ύλης. Το ελάχιστο που πρέπει να κάνει η κυβέρνηση είναι να προχωρήσει άμεσα στην απόσυρση των αιφνιδιαστικών αλλαγών στο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ.
• Αντισταθμιστικά παιδαγωγικά μέτρα για τους μαθητές/τριες που κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης ήταν πλήρως αποκλεισμένοι/ες από την εκπαιδευτική διαδικασία (Ρομά, παιδιά με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο, έγκλειστοι/ες σωφρονιστικών καταστημάτων)
Έως σήμερα, 11 μήνες μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, ούτε ελάχιστα από αυτά δεν κατάφερε να υλοποιήσει η κυβέρνηση. Τα μόνα νέα μέτρα που πήρε είναι η οδηγία για ανοιχτά παράθυρα στην καρδιά του χειμώνα (!!!) και η πλατφόρμα για τα τεστ σε εκπαιδευτικούς. Το μεν πρώτο (ανοιχτά παράθυρα) το αφήνουμε ασχολίαστο. Για το δεύτερο (τεστ) επισημαίνουμε ότι είναι μεν θετικό βήμα, ωστόσο η αποτελεσματικότητά του περιορίζεται κατά πολύ από τον τρόπο εφαρμογής του: τα τεστ γίνονται μέσω πλατφόρμας μετά από αίτημα των εκπαιδευτικών σε συνδυασμό με μια περιορισμένη τυχαία δειγματοληψία. Γι’ αυτό δεν μπορούν να δώσουν με σαφήνεια την εικόνα διάδοσης του ιού στα σχολεία.Όσο για τα εμβόλια, με βάση το χρονοδιάγραμμα της κυβέρνησης, ικανοποιητική ανοσία οι εκπαιδευτικοί θα αποκτήσουν στην καλύτερη των περιπτώσεων αφού κλείσουν τα σχολεία για τις καλοκαιρινές διακοπές.
Για το ΔΣ της ΕΛΜΕ Ροδόπης
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Βασιλειάδης Μιχάλης Λίτσος Ευάγγελος